سوال تاریخ درس هفتم
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

                                                                    درس هفتم : اشكانيان

1 -  دولت  هخامنشي  به وسيله ي چه كسي برچيده شد ؟ اسكندر مقدوني

2 –  بعد از اسكندر چه كساني جانشين او شدند ؟ سلوكيان

3 -  سلوكيان براي نفوذ بيشتر در ايران چه تصميمي  داشتند و چه نتيجه اي گرفتند ؟ آن ها مي خواستند  آداب و رسوم و خط و زبان يوناني را در ايران رواج دهند اما موفق نشدند و به دست اشكانيان شكست خوردند .

4 –  چه گروهي حكومت اشكانيان را به وجود آوردند ؟ پارت ها

5 -  اشكانيان كجا را براي پايتختي خود انتخاب كردند ؟و سپس چرا آن را تغيير دادند ؟ ابتدا شهر صد دروازه را كه در نزديكي دامغان بود به پايتختي برگزيدند و چون مي خواستند به غرب كشور نزديك باشند تا درصورت حمله ي رومي ها بتوانند با آن ها مبارزه كنند شهر تيسفون را به پايتختي برگزيدند .

6 -  نام پادشاهي كه ايران را به كشوري بزرگ و قدرتمند تبديل كرد كه بود ؟ چگونه اين كار را انجام داد ؟ مهرداد دوم نام  داشت . او با پيروزي بر رومي ها و ساير همسايگان ، ايران را به كشوري بزرگ و قدرتمند تبديل كرد .

7 -  درباره ي مجلس مهستان چه مي دانيد ؟ در دوره ي اشكاني ، دو مجلس براي مشورت و تصميم گيري درباره ي امور كشوروجود داشت . مجلس خانواده ي شاهي و مجلس بزرگان و اشراف كه از رؤساي قبائل و فرماندهان نظامي تشكيل مي شد . در هنگام تصميم گيري هاي مهم اين دو مجلس در يك مجلس دور هم جمع مي شدند كه به آن مجلس مهستان مي گفتند.

8 -  درزمان اشكانيان همسايه ي قدرتمند ايران چه كشوري بود ؟ روم

9 -  چرا رومي ها علاقه به جنگ و شكست دادن ايران داشتند ؟ زيرا امپراتوري روم علاقه ي زيادي به گرفتن ارمنستان داشتند .

10 -  نتيجه ي جنگ ايران و روم در زمان اشكانيان چه شد ؟ عاقبت به شكست رومي ها انجاميد و كراسوس فرمانده ي قدرتمند روم به دست سردار شجاع ايران  به نام سورنا شكست خورد .

11 -  علت پيروزي ايرانيان در جنگ با رومي ها در زمان اشكانيان چه بود ؟  چون ايرانيان ( پارت ها ) در اسب سواري و تير اندازي مهارت زيادي داشتند .

12 –  دليل ضعف اشكانيان چه بود ؟ اشكانيان علاوه برجنگ با روميان ، مجبور بودند با قبيله هايي كه در شمال شرق به ايران حمله كرده بودندبجنگند و در داخل كشور هم فرمانروايان محلي از گوشه و كنار كشور سر بلند كرده بودند و با هم مي جنگيدند . اين عوامل حكومت اشكاني را ضعيف كرد .

13 -   در زمان جنگ بين ايران و روم كدام پيامبر و در كجا به دنيا آمد ؟ حضرت عيسي (ع) در فلسطين به دنيا آمد كه در آن زمان تحت حكومت روميان بود .

14 -  حضرت عيسي ( ع ) كه بود و چه كرد ؟ حضرت عيسي ( ع ) از جانب خداوند به پيامبري برگزيده شد . او به شهر ها و روستا ها مي رفت و مردم را به خداپرستي دعوت مي كرد . سر انجام گروهي از مردم دعوت حضرت عيسي ( ع ) را پذيرفتند و به تدريج تعدا پيروان او در بين مردم بيشتر شدند .

 





:: بازدید از این مطلب : 1088
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 22 / 12 / 1388 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: