مفاهیم بنیادی علوم چهارم دبستان
نوشته شده توسط : الهه کلباسی
مفاهیم بنیادی علوم چهارم دبستان:
           (کلاسهای تابستانه )

فصل اول : سلول= اولین روش تدریس مفهوم سلول را 300 سال پیش « رابرت هوک» دانشمند انگلیسی با تکیه ای از چوب پنبه که زیر میکروسکوپ آن را شبیه خانه های کندوی زنبور عسل معرفی کرد از آن پس به هر یک از این خانه ها سلول نامید. از آن پس اعلان نمودند که بدن ما همه ی موجودات زنده غیر از « ویروسها» که مرز میان موجود زنده و غیر زنده می باشد از سلول تشکیل شده است و مانند چوب پنبه کنار هم چیده شده اند.(بخش زنده سلول پروتو پلاسم نام دارد» چوب پنبه بخش مرده ی پوست یک نوع درخت بلوط است.) ( در بین موجودات زنده فقط ماهی در تمام عمر رشد می کند.)

 

فصل دوم :غذاسازان بزرگ: همه ی گیاهان، به یک اندازه به نور نیاز ندارند مانند گیاهان آپارتمانی حتی نور زیاد، برای این نوع گیاهان ضرر دارد.(نور چراغ، فرقی با نور طبیعی ندارد. فقط شدت آن کم تر است.)

 

فصل سوم: گیاهان موجودات پرارزش: گیاهانی که از آن رنگ تهیه می کنند عبارتند از : گیاه حنا- پوست گردو- پوست انار-پوست پیاز – گل برگ گیاهان- زعفران- ریشه روناس- گل بابونه آیا گیاهان حرکت می کنند؟بله، مثال: حرکت گل برگهای گل لاله ی عباسی به هنگام غروب خورشید قابل دیدن است.

کشاورزی حدود ده هزار سال پیش آغاز شد. خاک کشاورزی محصول تجزیه ی سنگها در طول زمان دراز است.

تشکیل خاک در جاهای مرطوب شدیدتر از جاهای خشک است. برای تشکیل یک سانتی متر خاک 100 تا 1000 سال زمان لازم است.

خاکهایی که کلسیم، منیزیم و پتاسیم زیاد داشته باشند، قلیایی می گویند. این نوع خاک برای رشد گیاه بسیار مناسب است.

اگر خاک رو با خاک زیرین در هنگام شخم زدن مخلوط گردد محصول کم می شود.

فصل چهارم :جانوران بی مهره: برای آموزش و نشان دادن اینکه بی مهره ها بیشتر از مهره داران هستند دایره ای را 15 قسمت کرده 1آن را مهره داران و باقی مانده 14 را بی مهرهها نشان دهید.(حشرات از سه قسمت سر_سینه_شکم می باشد)

فواید و مضرات حشرات = حشرات مفید( زنبور عسل – پروانه ابریشم- کفشدوزکها که شته ها را می خورند)

حشرات مزاحم و زیان آور = ( کک ناقل میکروب مولد طاعون-شپش، ناقل بیماری به نام تیفوس است- پشه مالاریا) برای رعایت بهداشت درباره ی انگلها توضیح بیشتر دهید. مثال : آسکاریس طول آن 15 تا 40 سانتی متر است می توان 000/200 تخم بگذارد. توضیح دهید که اگر تخم آسکاریس دوباره وارد معده یا روده شود و انگلهای دیگر مانند کرمک و کدو ما را بیمار می کنند.

قویترین جان دار روی زمین مورچه است. زیرا می تواند تا 70 برابر وزن خود جسمی را جا به جا کند.( حشرات از سوراخ دو طرف شکم تنفس می کنند.)

فصل پنجم :مخلوط و محلول : در محلولها با گرم شدن محلول، قابلیت حلال شدن بالا می رود اما در محلول های گاز در مایع مانند(نوشابه) هرچه مایع سردتر باشد، گاز بیش تری می توان در آن حل کرد، در نوشابه گاز دی اکسید کربن مخلوط شده است.

روش تهیه ی آب آشامیدنی از آب شور دریاها روش « انجماد» است، یعنی آب شور دریاها را در یخچال گذاشته پس از مدتی که نیمی از آب یخ بست، بقیه آب را از قطعه های یخ جدا نمائید. قطعه های یخ در واقع بدون نمک می باشد.

فصل ششم :نور و بازتابش : تصویر در آیینه تخت برگردان جانبی است. یعنی چپ و راست آن برعکس تصویر اصلی شماست. توجه داشته باشد برگردان جانبی با معکوس بودن آن فرق دارد. بعنوان مثال عددهای 17-18-15-27-28 را اگر رو به روی آیینه تخت قراردهیم این عددها به 71-81-51-76-86 تغییر می کنند. در آیینه 2 به 6 تغییر می کند.

بعنوان مثال : روی آمبولانس و اتومبیل های امدادی علامت ها را بر عکس می نویسند تا راننده ی جلویی آمبولانس را از داخل آینه بخواند و راه را باز کند.

تصویر در آیینه ی محدب یا برآمده یا کوژ کوچکتر از جسم می باشد. در آیینه کاو(مقعر) یا فرورفته اگر جسم به آیینه نزدیک باشد بزرگتر و مستقیم خواهد بود. اما از آن دور باشد برعکس و کوچک برای تدریس قانون بازتابش شکل مقابل را رسم نمایید

زاویه تابش با زاویه ی بازتاب برابر است این قانون بر سطح صاف صادق است. 2 1

زاویه 1 = زاویه 2

صفحه 46 علوم سؤال شد که تصویر در آیینه متقاطع چگونه است؟ پاسخ : در آیینه تخت چنان چه زاویه ی بین دو آیینه 90 درجه باشد ، سه تصویر و چنانچه زاویه ی بین دو آیینه 60 درجه باشد پنج تصویر تشکیل می شود.

فرمول = n = تعداد تصویر a = زاویه بین دو آیینه 1- =n

اولین آیینه را شخصی به نام ( ماروی ایتالیایی) در سال 1601 اختراع کرد. ابتدا از جیوه و سپس آلومینیوم در پشت شیشه، آیینه درست شد               .

فصل هفتم :الکتریسیته : «الکتریسیته چیست ؟ جریان یافتن الکترون ها یا جابه جا شدن آن ها از جسمی به جسم دیگر است الکترون کوچک ترین بار الکتریکی است. الکترون واژه یونانی . به معنای «کهربا» است.

برای آموزش میزان مصرف به دانش آموزان می گوییم که یک لامپ 100 اگر 10 ساعت روشن باشد یک کیلووات برق مصرف می شود. به اشتباه ادیسون را مخترع برق می گویند. ادیسون مخترع لامپ است. شخصی به نام «تالس» 600 سال قبل از میلاد مسیح جریان الکتریسه را با کهربا کشف کرد.

فصل هشتم :آهن ربا : به آهن ربا «مغناطیس» هم می گویند.کره ی زمین خود مغناطیس بزرگی است. دو قطب شمال و جنوب آن به منزله ی دو قطب اصلی هستند. با استفاده از میدان مغناطیسی زمین ، دو سر تمام آهن ربا ها را نام گذاری می کنند. یک سر آهن ربا به سمت شمال می ایستد با حروف N و سر دیگر به سمت جنوب می ایستد با S نام گذاری می کنند.   در زبان انگلیسی به شمال NORTH و به جنوب SOUTH

می گویند.            

فصل نهم :سنگها : سنگها از اجتماع ذرات یا اجزایی تشکیل شده اند. این اجزا را کانی می نامند .

سیمان چگونه ساخته می شود ؟ 80 درصد سنگ آهک و 20 درصد خاک رس را با هم مخلوط کرده و خمیر می سازند، سپس مقداری سیلیس، آلومینیوم ، و اکسید آهن به خمیر اضافه می کنند و این خمیر را کوره ی عظیمی که طول آن بیش از صد متر و قطر آن از سه متر متجاوز است تا c1500 حرارت می دهند با این عمل ماده ای به نام کلینکر به دست می آید و مقداری گچ پخته شده می افزایند و آن را آسیاب می کنند به این ترتیب پودر سیمان حاصل می شود.

فصل دهم :زمین و همسایه های آن : قطب شمال روز ندارد ( شب طولانی) و قطب جنوب شب ندارد ( روز طولانی) .

در این هنگام در نیم کره ی جنوبی تابستان و در نیم کره شمالی ، زمستان است . هر شب که می گذرد ، ماه 50 دقیقه دیرتر از شب قبل طلوع می کند.اگر ماه و خورشید در یک طرف زمین قرار داشته باشند ماه را روزها در آسمان

می بینیم.

حالات ماه

طلوع

غروب

هلال(شب اول)

6 صبح

6 عصر

شب چهارم

9 صبح

9 شب

تربیع اول(شب هفتم)

ظهر

نیمه شب

شب دهم

3 بعد ازظهر

3 صبح

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 دانش آموزان عزیز :این برگه را کپی گرفته و خوب بخوانید روز دوشنبه با امادگی در کلاس حاضر شوید .

تا دوره و رفع اشکال کنیم .ممنون از شما

 

 

 

 

 

 

با تشکراز :گروه آموزشی پایه چهارم

 





:: بازدید از این مطلب : 4864
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 / 5 / 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: